"Beramallah kamu untuk duniamu seolah-olah kamu akan hidup selama-lamanya, dan beramallah kamu untuk Akhiratmu, seolah-olah kamu akan mati esok"
چاريله كبنرن دڠن جالن برفيكير،جاڠنله اندا سڤرتي اورڠ بوتا يڠ مڠيكوت تونتونن اورڠ. كراڬوان ايتله يڠ داڤت مڽمڤأيكن كڤد كبنرن، سسياڤا يڠ تيدق راڬو،مك دي تيدق برفيكير، سسياڤا يڠ تيدق برفيكير مك دي تيدق وسڤادا. بارڠ سياڤا يڠ تيدق وسڤادا مك دي تتڤ بوتا دان ترسست. رينوڠيله واهاي انسان
DeNgaN MeNgInGaTi AllaH HaTiKaN TeNaNg...

Pengikut

Google+ Followers

Isnin, 14 Mac 2011

SAYA BUKAN USTAZAH


“Awak ambik kos pendidikan Islam...”
                                    
“Tak…”
“Habistu??? Aaaa...mesti ambik kos bahasa arab kan…”

                        
“Tak juga, saya program ekonomi la…”
“saya ingatkan usatazah tadi…”

                              
    

Hmmm... soalan-soalan sebegini selalu diajukan pada mereka yang bertudung labuh… Asal tudung labuh je ingat ustazah, asal pakai tudung bulat je orang ingat peajar jurusan agama…
Haishhh… Saya bukan ustazah, bukan juga anak ustaz..

Saya bertudung labuh sebab saya seorang muslimah!!! Iye betul biasanya ustazah yang pakai tudung labuh… Tapi tak salahkan saya memakai tudung labuh... Sebagaimana firmannya :
"Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi dada-dada mereka. " (An-Nur : 31)

Ada juga yang menyangka bila seseorang itu bertudung labuh, bermakna alimnya seorang wanita. Hakikatnya tak semua yang bertudung labuh sarat dengan ilmu-ilmu ukhrawi.

"Dahtu kenapa bertudung labuh?"
Awak… Islam menyarankan muslimah untuk bertudung labuh kerana penuh dengan hikmah.
Ia bukan sekadar menutupi aurat, tetapi juga melindungi diri. Tudung itu sendiri bisa mendidik si pemakainya…

“Eh tudung pun boleh jadi cikgu???”
Boleh dikatakan begitu… cuba awak bayangkan, agak-agak ada ke wanita bertudung labuh pergi berpesta, pegi disco? Ya kalau ada pun cuma segelintir yang tak tahu malu… Bila bertudung labuh kita kan lebih menjaga akhlak, yela… takkan yang bertudung labuh nak terlompat-lompat,
terkinja-kinja tengok konsert, menjerit-jerit macam kena hysteria… kan kalau perangai tak jaga, nanti orang mengata, harap je pakai tudung labuh tapi perangai…Nauzubillah…

Bila jenjalan kat mana-mana jarang lelaki yang berani tegur lebih-lebih, paling tidak pun mereka bagi salam…
“Assalamu’alaikum ustazah… tak jawab dose taw”

Tengok, yang nakal pun tiba-tiba jadi budak baik. Sudah menjadi fitrah, lelaki kan tertarik pada wanita, dengan susuk tubuhnya yang menggoda, jalan lenggang-lenggok,
apatah lagi yang lemah imannya.
Kadang-kadang lelaki tertarik mendekati wanita bertudung labuh kerana keindahan akhlaknya. Jadi mereka rasakan mereka perlu berubah tetapi dalam masa yang sama mereka ingin mendampingi wanita yang bertudung labuh yang mungkin boleh membantu mereka dengan ilmu yang wanita itu ada.

“Awak… saya nak berubah jadi budak baik, boleh tak awak awak bimbing saya?”
                 “Kenapa saya”
“Sebab saya tengok awak alim je”


                  “Kenapa??? Sebab saya pakai tudung labuh??? Awak lelaki kalau benar-benar mahu berubah,   awak seharusnya cari yang sama jantina dengan awak. Kerana itu lebih terjaga dan jauh dari fitnah. Ramai lagi lelaki yang jauh lebih alim dari saya… “

Iye walaupun kami bertudung labuh, tapi belum tentu ilmu setinggi langit. Bukan kami kedekut ilmu, sombong, setakat ilmu yang ada bolehla kami share kerana ilmu itu bila kita beri ia makin bertambah. kami juga masih berusaha mencari sebanyak ilmu yang mungkin, kerana hanya dengan ilmu mampu mengubah seseorang membawa keluar dari kotak kejahilan.Kerana ilmu itu cahaya, penunjuk jalan. Apatah lagi ilmu yang diamalkan, pasti terpancar nur dari dalam hati. Kami juga perlu dibimbing, dan tudung labuh ini bukanlah suatu lambang ketinggian ilmu seseorang. Cuma kami cuba jadi yang terbaik, apa yang kami mampu lakukan, kami kan cuba sedaya upaya mengamalkannya kerana indahnya hidup bersyariat. Dan tak bermakna yang tudung singkat itu sedikit ilmunya, cuma mungkin masih belum tergerak hatinya untuk berubah kepada yang lebih baik, sama-sama kita doakan. 



Ahad, 13 Mac 2011

BAGAIMANA UNTUK MELETAK MATLAMAT DENGAN AJARAN ISLAM


Sebagai orang Melayu beragama Islam, kita disarankan memulakan apa saja perbuatan dengan NIAT supaya dari perbuatan kita itu, kita beroleh pahala kemudian kita menyempurnakannya dengan sehabis baik didorong oleh keinginan untuk mendapat keredhaan daripada Allah swt.

Tips bagaimana untuk set matlamat sesuai dengan ajaran Islam – tetapkan niat.

Niat adalah sebab yang mendorong kita untuk kita melakukan sesuatu. Kita sembahyang sebab itu adalah kewajipan kita dan untuk kita mendapat pahala. Kita berbuat baik sebab kita nak mendapat pahala.
Sebab nak dapat pahalah, kita buat baik, bersikap baik dan terus menerus jadi seorang Muslim yang baik. Kita kumpul-kumpul pahala supaya kita ada banyak pahala untuk menjamin kita di akhirat nanti.
Jika Anda pasang matlamat nak mencapai kejayaan pada tahun hadapan, kaji untuk apa tujuannya. Tanya diri Anda, mengapa Anda letak niat mahu berjaya.
Anda kena cari sebab kenapa Anda nak berjaya. Kaji apa faktor yang mendorong anda meletak matlamat mahu berjaya.
Sebagai contoh, Anda boleh letak niat: Anda nak berjaya sebab Anda nak jadikan kejayaan Anda tu satu suntikan inspirasi untuk adik-beradik Anda, ahli keluarga Anda atau rakan-rakan Anda. Dari segi teknikalnya, jika niat Anda bagus, motivasi diri Anda akan jadi bagus lagi berkekalan.
Andaikata motivasi Anda kurang bagus dan sekejap ada sekejap tak ada, itu maknanya ada something wrong dengan niat Anda.

Niat yang tersemat di hati akan mempengaruhi minda, lantas mempengaruhi cara Anda bertindak.
Matlamat yang sebaik-baik matlamat adalah matlamat untuk menjadi seseorang yang berguna pada masyarakat, keluarga dan agama.
Related Posts with Thumbnails