"Beramallah kamu untuk duniamu seolah-olah kamu akan hidup selama-lamanya, dan beramallah kamu untuk Akhiratmu, seolah-olah kamu akan mati esok"
چاريله كبنرن دڠن جالن برفيكير،جاڠنله اندا سڤرتي اورڠ بوتا يڠ مڠيكوت تونتونن اورڠ. كراڬوان ايتله يڠ داڤت مڽمڤأيكن كڤد كبنرن، سسياڤا يڠ تيدق راڬو،مك دي تيدق برفيكير، سسياڤا يڠ تيدق برفيكير مك دي تيدق وسڤادا. بارڠ سياڤا يڠ تيدق وسڤادا مك دي تتڤ بوتا دان ترسست. رينوڠيله واهاي انسان

DeNgaN MeNgInGaTi AllaH HaTiKaN TeNaNg...




Pengikut

Ahad, 13 Mac 2011

BAGAIMANA UNTUK MELETAK MATLAMAT DENGAN AJARAN ISLAM


Sebagai orang Melayu beragama Islam, kita disarankan memulakan apa saja perbuatan dengan NIAT supaya dari perbuatan kita itu, kita beroleh pahala kemudian kita menyempurnakannya dengan sehabis baik didorong oleh keinginan untuk mendapat keredhaan daripada Allah swt.

Tips bagaimana untuk set matlamat sesuai dengan ajaran Islam – tetapkan niat.

Niat adalah sebab yang mendorong kita untuk kita melakukan sesuatu. Kita sembahyang sebab itu adalah kewajipan kita dan untuk kita mendapat pahala. Kita berbuat baik sebab kita nak mendapat pahala.
Sebab nak dapat pahalah, kita buat baik, bersikap baik dan terus menerus jadi seorang Muslim yang baik. Kita kumpul-kumpul pahala supaya kita ada banyak pahala untuk menjamin kita di akhirat nanti.
Jika Anda pasang matlamat nak mencapai kejayaan pada tahun hadapan, kaji untuk apa tujuannya. Tanya diri Anda, mengapa Anda letak niat mahu berjaya.
Anda kena cari sebab kenapa Anda nak berjaya. Kaji apa faktor yang mendorong anda meletak matlamat mahu berjaya.
Sebagai contoh, Anda boleh letak niat: Anda nak berjaya sebab Anda nak jadikan kejayaan Anda tu satu suntikan inspirasi untuk adik-beradik Anda, ahli keluarga Anda atau rakan-rakan Anda. Dari segi teknikalnya, jika niat Anda bagus, motivasi diri Anda akan jadi bagus lagi berkekalan.
Andaikata motivasi Anda kurang bagus dan sekejap ada sekejap tak ada, itu maknanya ada something wrong dengan niat Anda.

Niat yang tersemat di hati akan mempengaruhi minda, lantas mempengaruhi cara Anda bertindak.
Matlamat yang sebaik-baik matlamat adalah matlamat untuk menjadi seseorang yang berguna pada masyarakat, keluarga dan agama.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails