"Beramallah kamu untuk duniamu seolah-olah kamu akan hidup selama-lamanya, dan beramallah kamu untuk Akhiratmu, seolah-olah kamu akan mati esok"
چاريله كبنرن دڠن جالن برفيكير،جاڠنله اندا سڤرتي اورڠ بوتا يڠ مڠيكوت تونتونن اورڠ. كراڬوان ايتله يڠ داڤت مڽمڤأيكن كڤد كبنرن، سسياڤا يڠ تيدق راڬو،مك دي تيدق برفيكير، سسياڤا يڠ تيدق برفيكير مك دي تيدق وسڤادا. بارڠ سياڤا يڠ تيدق وسڤادا مك دي تتڤ بوتا دان ترسست. رينوڠيله واهاي انسان

DeNgaN MeNgInGaTi AllaH HaTiKaN TeNaNg...




Pengikut

Ahad, 12 September 2010

MeNgHaDaPi MuSiBaH DeNgAn SaBaR...

    "Saya gembira mendapat musibah daripada Tuhan. Ini kerana , saya juga akan selalu ingat pada dosa dan kesalahan saya. Saya juga berlatih menjadi sabar dalam  menghadapi musibah yang menimpa kehidupan saya ini. Terima kasih, Ya Tuhan. Saya juga pernah terbaca satu ungkapan yang tidak kurang menariknya. Bunyinya begini, "Tuhan tidak mungkin memberi musibah di luar kemampuan manusia. Seberat mana pun musibah itu, kita tentu dapat mengatasinya".
   Tentu kedua-dua ungkapan itu mengusik jiwa. Ungkapan itu mengingatkan saya yang hidup ini penuh cubaan Tuhan. Jadi, kita mesti meningkatkan kesabaran dalam menjalani dan menyelesaikan semua cubaan dan dugaan yang datang. Kita mesti mencari jalan keluar terbaik.

     Secara automatik , kebahagiaan memasuki jiwa orang yang sabar. Mereka menerima dengan sabar segala musibah yang diberikan Tuhan. Kenyakinan itulah yang membuat mereka berjaya meraih kebahagiaan hidup. Walau apa pun musibah yang menimpa kita, hanya ada satu ungkapan iaitu "Inna lillah wa inna raji'un". Hanya Tuhan tempat asal kita dan kepadanya kita kembali. Itulah bukti kesabaran kita pada ketentuan Tuhan. Jika inilah yang kita rasakan, maka tenaga sabar sudah pun memasuki kehidupan kita. Maka, berbahagialah!.
  
      Kenapa kita mesti bahagia? Ini kerana apa pun musibah yang datang , kita hanya memerlukan satu jawapan sahaja iaitu "Sesungguhnya aku berasal darimu dan akan dikembalikan kepadamu". Musibah berasal dari Engkau dan akan Engkau tarik musibah itu. Engkau hanya memberi ujian kepada kami. Maka, sebesar mana pun musibah yang datang perlu dihadapi dengan tabah.

             "Dan janganlah kamu(berasa) lemah dan jangan (pula) bersedih hati". (Surah Ali Imran, Ayat: 139)

       Tanpa kita sedari, ketenangan dan kesabaran itulah sebenarnya sumber pertolongan daripada Tuhan. Tuhan tidak sanggup melihat hamba yang taat kepadanya menderita. Dia pasti menurunkan pertolongan. Yakinlah!.
     



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails