"Beramallah kamu untuk duniamu seolah-olah kamu akan hidup selama-lamanya, dan beramallah kamu untuk Akhiratmu, seolah-olah kamu akan mati esok"
چاريله كبنرن دڠن جالن برفيكير،جاڠنله اندا سڤرتي اورڠ بوتا يڠ مڠيكوت تونتونن اورڠ. كراڬوان ايتله يڠ داڤت مڽمڤأيكن كڤد كبنرن، سسياڤا يڠ تيدق راڬو،مك دي تيدق برفيكير، سسياڤا يڠ تيدق برفيكير مك دي تيدق وسڤادا. بارڠ سياڤا يڠ تيدق وسڤادا مك دي تتڤ بوتا دان ترسست. رينوڠيله واهاي انسان

DeNgaN MeNgInGaTi AllaH HaTiKaN TeNaNg...




Pengikut

Sabtu, 28 Ogos 2010

MENDIDIK HATI INI

Hati adalah sumber keperibadian manusia. Ia adalah pemimpin dan pengarah seluruh perilaku seharian. Ia juga tempat hidupnya kejiwaan dan spiritual. Hati itu pada awalnya suci, fitrah, cenderung kepada Allah. Lalu kemudian ia dikotori oleh dosa-dosa, dan kederhakaan kepada Allah dan kepada sesama manusia. Bila kotoran itu telah menutupi hati, ia akan sakit, lalu membuatkan manusia malas beribadah, sulit menerima nasihat. Bila kondisi itu tidak segera ditangani, hati bisa mati, lalu kafir melawan Allah, menilai yang baik itu buruk, dan yang batil itu sebagai kebenaran.
Hati ini terlalu rapuh. Ia cukup jelas melihatkan perkaitan hidup dan hati yang cukup rapat. Lumrahnya, hidup adalah medan ALLAH swt menguji ketetapan hati kita. Menguji keteguhan iman seseorang, keteguhan hati dalam redha akan kecintaan kita padaNYA. Hidup adalah gabungan antara kejayaan dan kegagalan. Malangnya bagi mereka yang hanya mengikut kehendak hati tidak sanggup menerima penderitaan mengalami kegagalan. Dan, kebanyakan kita sering melihat derita hari ini dengan pandangan negatif, tetapi kita jarang mengingati kebahagiaan untuk esok hari disebalik hikmah di atas ujian-Nya. Malah ada yang sentiasa tidak berpuas hati dengan kehidupan. Jadi belajar lah untuk menghargai apa sahaja yang kita miliki hari ini, kerana kita tidak akan dapat mencapai penghargaan untuk esoknya jika semuanya telah tiada.
Inna ALLAHa ma’ana, wakafa billahi wakiila
Adapun, hati itu bisa disucikan kembali. Apapun halnya, kembali lah jua kepada ALLAH swt. Tuhan penguasa pemilik penentu segala sesuatu. Zikir dan doa berperanan dalam kesihatan dan kesucian hati. Ia mendekatkan diri kita dengan ALLAH swt, penguasa dan penentu suasana hati kita. Zikir dan doa merupakan menifestasi kesungguhan kita untuk menyucikan hati.
”Ya Allah, kurniakanlah taqwa dalam diriku, sucikanlah hatiku. Hanya Engkaulah yang mampu menyucikannya. Hanya Engkaulah pemiliknya dan hanya Engkaulah penolongnya”
Ya muqallibal qulub, tsabbit qalbi ala dinik

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails